Marten Frans Elkerbout

(Scheveningen, 15 februari 1897) volgde op de Zeevaartschool de opleiding tot stuurman op de grote vaart. In 1919 werd hij benoemd tot officier-vlieger bij de Koninklijke Nederlandse Marine. Hij bleek een getalenteerd piloot en hij bouwde door een veelzijdige vliegersloopbaan een bijzondere reputatie op als chef-instructeur en later chef vliegdienst op marinebases. Hij was testpiloot voor Pander, Aviolanda en Fokker. 

Tengevolge van een vliegongeval raakte hij ernstig gewond en werd vervolgens afgekeurd en vervroegd gepensioneerd. In 1937 trad hij in dienst bij Philips in Eindhoven.

De Duitse bezetting die Nederland steeds heviger in haar greep kreeg raakte hem diep en hij werd actief in de illegaliteit. Zijn activiteiten bestonden onder andere uit het organiseren van onderduikadressen, valse papieren en geldelijke steun voor Joodse families. Daarnaast legde hij contacten met de Nederlandse regering in ballingschap voor inlichtingenwerk en het opzetten van koeriersroutes naar Engeland. Vanaf 1943 zette hij zich in om de krachten van verschillende verzetsorganisaties te bundelen. Dit resulteerde in een betere samenhang tussen verschillende inlichtingengroepen en goede verbindingen met de Nederlandse regering. Er werd samengewerkt met gedropte geallieerde agenten. Hij was medeoprichter van het Nationaal Comité en het Nationaal Steunfonds.

In mei 1944 werd Elkerbout door de bezetter gearresteerd en geïnterneerd in Haaren. Op verzoek van de verzetsorganisatie stelde de Nederlandse regering geld beschikbaar om personen in het justitiële apparaat om te kopen. Deze pogingen liepen stuk toen de paniek bij de bezetter uitbrak: op ?dolle dinsdag? (14 september 1944) werd Elkerbout in kamp Vught gefusilleerd.

Voor zijn moedige verzetsdaden werd hij in 1949 posthuum onderscheiden met de Bronzen Leeuw.(K.B. no. 24 van 14 december 1949)

 

 

Geef een reactie